Száguldás a szél erejéből nyert villamos energiával
“Sikeres volt Bükkaranyoson a szélerőmű rendszerére kapcsolt villanyautó gyorstöltő berendezés műszaki főpróbája. Az egyenáramú CHAdeMO rendszerű csatlakozón keresztül alig több mint egy óra alatt „fújta tele” a néha viharos erejű szél a Tesla Model S villanyautó akkumulátorát.
„A Bükkaranyos központú, 42 települést csoportosító Bükk-Térségi LEADER (korábban BÜKK – MAK LEADER) vidékfejlesztési közösség ma új, hazai rekordot állíthatott fel” – mondta tréfásan Sebestyén István, a Magyar Villanyautó Klub főtitkára, aki a Magyar Rekord Egyesület elnökeként is ismert személyiség. Így nem csoda, ha neki mindenről a rendkívüli emberi teljesítmények jutnak eszébe.
Teljesen jogosan. Villanyautójával 2015. március 31-én, kedden, 14 órakor érkezett meg a fővárosból és leparkolt a Bükkaranyos határában, a szélerőmű tövében kialakított, a Bükk-hegységre néző, fantasztikus panorámájú parkolóban elhelyezett 50 kW-os egyenáramú, ABB gyorstöltő oszlopnál. Azért érkezett, hogy elsőként az országban Bükkaranyoson történjen meg az a ma még csodának számító dolog, – ami akár rekord is lehetne,- hogy egy Tesla autó egy 225 kW maximális teljesítményű hálózatra csatlakozott szélerőmű rendszerből vegye fel az útja folytatásához szükséges mintegy 60 kWh villamos energiát.
A viharos szélben izgalmas percek következtek. A Tesla rácsatlakozott az ABB gyorstöltőre, a töltőt és a járművet a gyártó hollandiai központja az interneten keresztül távelérésben azonosította, majd a jelenlévő műszaki csapat elvégezte az utolsó ellenőrzéseket és elindulhatott az első gyorstöltés.
Az a gyorstöltés, amelynek villamos energia ellátásába – először Magyarországon – egy szélerőmű rendszere is bedolgozott.
„A berendezést üzemeltető LEADER Egyesület és a MOBIL-ESCO cég közösen kifejlesztett, családokra, vállalkozásokra, településekre méretezett rendszere az alábbi lehetséges elemekből áll össze:
Mérlegköri központból távirányított, távfelügyelt szélerőmű vagy más megújuló energiaforrást hasznosító berendezés – akkumulátor – töltőállomás – villanyautó – mérőóra, transzformátor, közcélú villamos hálózatra csatlakozás vagy sziget üzemmód.” – mondja Dr. Nagy József Ph.D. a LEADER Egyesület elnöke, a Debreceni Egyetem Kihelyezett Tanszékének valamint az MTA Energiatudományi Központ Kihelyezett Laboratóriumának a vezetője.
„Ezzel egy nagy álmunk valósult meg, hiszen vidéken, külterületen, megújuló energiaforrás hasznosításával, gyorsan, káros anyag kibocsájtás nélkül tudjuk kiszolgálni azokat, akik szennyezéstől mentesen, a belső égésű gépkocsikhoz képest ötöd-heted áron akarják üzemeltetni elektromos személy-, és tehergépjárműveiket, autóbuszukat.
A verseny eldőlt, az átállás viharos gyorsaságú lesz, hiszen az akkumulátorok és a villanyautók élettartama, a bennük tárolható energia sűrűsége, a biztonságos, környezetkímélő használatuk, a csökkenő árak, a 10-20 perces gyorstöltések, az egy töltéssel megtehető utak hosszának növekedése, a saját villamos energiát termelő, tároló, okos villamos hálózatba tömörülő kistermelők és fogyasztók mérlegköri szövetkezetének áramtőzsdén történő megjelenésének lehetősége új korszakot nyitott számunkra. Mi, a periférián élők is beléphetünk a XXI. század legnagyobb üzletébe, a Nap, a szél, a víz, a biomassza, mint megújuló energiaforrások villamos energetikai hasznosításába.” – húzta alá a nap jelentőségét Dr. Nagy József.
A műszaki főpróbára megjelent kis csapat – köztük a már szintén villanyautózó Nagy Lajos polgármester és Nagy Roland, a töltőállomás tulajdonosa – a viharos, esős szélben átfázva, de büszkén hagyta el a MOBIL-ESCO rendszerű, zöldenergiát termelő helyszínt. Reméljük, ezek után a találkozások már a mindennapok részeivé válnak. A CHAdeMO szabvánnyal rendelkező ABB egyenáramú gyorstöltőhöz egyre gyakrabban fognak érkezni a villanyautósok, hogy fél órára gyönyörködjenek a bükki tájban és közben a szél erejével feltöltsék elektromos járműveiket.
Jó utat már ma is a szelek szárnyán, jövő autósai!
Bükk-Térségi LEADER Egyesület
You must be logged in to post a comment.